Region Norrbotten vill ta fram handlingsplan mot välfärdsbrott och hot i vården

Regionen vill stärka arbetet mot oseriösa aktörer, välfärdsbrott och hot och våld mot personal.
Initiativ för att skydda välfärden i Norrbotten
Region Norrbotten uppger att regionstyrelsen har beslutat att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en regional handlingsplan för att skydda välfärdssystemet mot brottslighet, oseriösa aktörer samt hot och våld mot medarbetare. Uppdraget ska redovisas för regionstyrelsen senast den 30 november 2026.
Bakgrunden: samhällsomvandling och ökade risker
Enligt Region Norrbotten befinner sig länet i en period av stora investeringar och samhällsomvandling. Erfarenheter från andra delar av Sverige pekar på att det kan öka riskerna för välfärdsbrott, oseriösa aktörer och hot mot offentliganställda, vilket är anledningen till att regionen vill agera tidigt.
– Vi tänker inte vänta tills problemen växer sig stora. Varje skattekrona ska användas till det den är avsedd för och våra medarbetare ska kunna känna sig trygga på jobbet. Vårdpersonal ska kunna fokusera på patienter utan rädsla för hot, trakasserier eller våld. Därför tar vi nu initiativ till ett samlat arbete för att stärka skyddet av välfärden i Norrbotten, säger regionstyrelsens ordförande Anders Öberg.
Det ska handlingsplanen omfatta
Regionen skriver att handlingsplanen ska samla och stärka arbetet för att:
- förebygga välfärdsbrott
- motverka oseriösa aktörer
- stärka tryggheten i vården
- utveckla samverkan med kommuner, polis och andra myndigheter
Regiondirektör Anna Alm Andersson lyfter även narkotikafrågan som ett område där regionen vill se över hur arbetet kan drivas vidare.
– Narkotikaanvändning är ett allvarligt samhällsproblem som påverkar människors hälsa och livssituation. Samtidigt är narkotikahandeln en viktig inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Det är ett av de områden där vi kommer att titta på hur vi bäst fortsätter vårt arbete, både förebyggande och med tidiga insatser, säger regiondirektör Anna Alm Andersson.
Fokus på arbetsmiljö och trygghet
Regionen uppger också att man vill se över hur arbetsmiljön kan bli tryggare för medarbetare som är särskilt utsatta för risker, till exempel vid möten med våldsamma patienter. Det handlar både om att minska risken för att situationer uppstår och om att dra lärdom av inträffade händelser för att stärka rutiner och stöd.
– Vi har ett bra utgångsläge i Norrbotten. Nu ska vi använda det för att stärka vår förmåga att upptäcka risker tidigt, samordna våra insatser och skydda både välfärden och våra medarbetare, säger regiondirektör Anna Alm Andersson.
Fyra prioriterade områden
Enligt pressmeddelandet ska handlingsplanen utgå från fyra prioriterade områden:
- Stoppa oseriösa aktörer i välfärden
- Säkerställa sunda villkor i upphandling
- Stärka tryggheten i vården
- Etablera tidig och operativ samverkan
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


